MMORPG Oyunlar Tarih mi Oluyor ?

MMORPG Oyunlar Tarih mi Oluyor ?

MMORPG oyunları 2000’li yıllarda adeta rakipsiz şekilde piyasayı sallıyordu. Pek çok yapımcı bu projelere inanılmaz bütçeler harcarken, o zamanlarda World of Warcraft gibi yapımların da etkisiyle MMORPG oyunları en çok kâr getiren ve sükse yapan oyun türü olarak biliniyordu.

Günümüzde ise son zamanlarda MMORPG türü oyunların oyun sektöründeki payı düştü ve yıllar geçtikçe de insanların ilgisini kaybetmeye başladı. Google Trendler’e baktığımızda dahi son 8-9 yılda MMORPG aramalarında ciddi bir düşüş olduğunu görebiliyoruz. Türün en çok ilgi gördüğü ve zirve noktasına ulaştığı aralık ise 2008-2009 olarak biliniyor. ‘Çerez’ diye tabir edilen MMORPG’lerin basitliği mi, yoksa insanların sadece genel ilgisizliği mi buna sebep oldu yoksa son yıllarda piyasa adeta bomba gibi çıkış yapmış yeni oyun türü olan ”Batte Royale” konseptli oyunlar mı sebep oldu belki bilinmez fakat MMORPG türünün durgun olması şaşırtıcı bir şey değil.

World of Warcraft ile Blizzard milyonlarca dolar para kazanınca, diğer az bütçeli yapımcılar da aynı formülü deneyerek benzer kârlara ulaşmayı hedef seçtiler. Birçok MMORPG oyuncusu ise son zamanlarda sadece tek bir oyuna (ESO, BDO, WoW) bu yüzden bağlı kalıyor çünkü MMO türünde yenilikçi yaklaşımları göremez olduk.

MMORPG’lere olan ilginin azaldığını fark eden yapımcılar da bu yüzden uzun vadeli, büyük projelere yatırım yapmaktan kaçınıyorlar. Peki, en önemli soruya gelelim: MMORPG oyunlar tarih mi oluyor?

World of Warcraft ile MMORPG türü inanılmaz bir güç kazanırken, pek çok firma da kendi oyunlarını yapmaya başladı. Bu projelerin hepsi başarısız olmasa da(özellikle Türkiye’de Knight Online gibi birkaç yapım), insanların merak ettiği şey World of Warcraft’ın başarısının geçilip geçilemeyeceğiydi.

Bugüne kadar World of Warcraft haricinde en popüler MMORPG oyunları Guild Wars 2, Final Fantasy XIV, Elder Scrolls Online ve Black Desert Online gibi yapımlar oldu. Peki bu oyunlar World of Warcraft piyasayı domine ederken nasıl oldu da hala popüler ve oynanılabilir kaldılar. Hem de bu oyunlar ücretsiz oynayabileceğimiz oyunlar değildi. Çoğu, abonelik veya bir defaya mahsus satın alma ile oynayabileceğimiz oyunlardı!

Neredeyse her ay yeni ve ücretsiz MMO oyunları çıkıyor, yavaşça yok oluyorlardı çünkü free to play MMO’lar ‘yarım’ bir tamamlanmışlık, yarım bir deneyim hissi sunuyordu. Hepsi adete bir diğerinin klonu veya PVP serveri gibi duruyordu. Bunların üstüne oyunlarda istenerek inşa edilen bir Pay to Win sistemi durumu söz konusuydu ve bu gerçekten oyun oynanışını baltalıyordu. Nitekim bu oyunlar da kısa süre içerisinde oyun sektöründe parlayıp yine aynı hızda sönüyorlar ve yok oluyorlardı.

Bu free to play MMORPG’lerin başarısızlığı da hâliyle yapımcıların gözünü korkuttu, oyuncuların ilgisinin de azalışıyla yapımcı firmalar ciddi yatırımlar yapmaktan kaçındı. Sonuçta kimse kaybedeceği bir yarışa girmek istemiyordu.

Free to play türdeki MMO’lar defalarca başarısız olsa da, MMO/oyuncu topluluklarında ciddi bir kesim de üyelik ücretli MMORPG’lerin bir oyunu oynamak için çok pahalı olduklarını düşünüyor. Bu da aslında buy to play (bir defaya mahsus oyuna bir bedel öde ve oyunu istediğin kadar oyna) MMORPG’lerin başarısını perçinleyen baş etken. En iyi örnek olarak da Guild Wars 2‘yi verebiliriz.

Bu oyunlar aylık üyelik ücretler talep etmeden, bir kereliğine satılıyorlar ve World of Warcraft’a devamlı para ödemek istemeyen, free to play oyunları da beğenmeyen kitle tarafından tercih ediliyor. Her iki oyunun da milyonlarca satışa ulaştığı zaten istatistiklerle kanıtlandı.

Tartışmasız bir şekilde FPS oyunları ve MOBA türü bu zaman içinde liderliği aldı, ardından Battle Royale çılgınlığı da başlarken MMO’lar bu hıza yetişemedi. Özellikle yeni jenerasyon oyuncular için bu oyunların daha popüler olması hiç de sürpriz değil. Çünkü AAA yapımcılar bu türe çok daha fazla yatırım yapıp cezbedici hale getiriyorlar.

Battlefield, Call of Duty, League of Legends, PUBG ve Fortnite, Apex Legends gibi oyunlara ciddi yatırımlar yapılıyor. Fakat bu oyunları severek oynasak bile, hiçbiri MMORPG türündeki deneyimi sunamıyorlar. Çünkü MMO oyunlarında tamamen özel bir dünyada kendi karakterinizi yaratma, sıfırdan tasarlama şansınız bulunuyor. Sıradan bir oyun karakterini, o oyunun efsanesi haline getirme şansınız oluyor.

Bir FPS, Battle Royale ya da MOBA oyununda her şey kendini bir süre sonra tekrar etmeye başlıyor ve içerik kısıtlı oluyor. MMORPG’lerde ise sınırsız içerik, sınırsız ihtimal bulunuyor. İsteyen tek başına, isteyen arkadaşlarıyla oynayabiliyor. Özellikle güncellemeler de sık sık yapılıyorsa, yeni şeyler keşfetme şansınız hiç bitmiyor.

SONUÇ DEĞERLENDİRMESİ;

Bütün bu değerlendirmeler ve analizlere dayanarak söyleyebilirim ki MMORPG türü gerçekten ağır yaralı. Ama ağır yaralı olması onu kesinlikle ölecek bir oyun türü haline getirmiyor. Eminim ki daha sadece türün adını duyduğunda bile benim gibi heyecanlanacak oyuncular etrafta var oldukça da ölmeyecek. Fakat yatsınamaz bir gerçek var ki diğer oyun türleri(özellikle FPS-Batte Royale) bu kadar popülerken eski gücünü kazanması da bir hayli zor. Fakat umut ediyorum ki biraz aradan sonra tekrardan bizi heyecanlandıracak güzel MMORPG yapımlar ile de karşılaşacağız. Ve sizi bilmem ama ben yıllarını Knight Online ve WoW‘a harcamış biri olarak o anı sabırsızlıkla bekliyorum.

Son olarak lütfen sizin de fikirleriniz varsa yorumlar kısmına yazmayı unutmayın. MMORPG’ler ile ilgili fikirlerinizi gerçekten merak ediyorum…

5 Yanıtlar “MMORPG Oyunlar Tarih mi Oluyor ?”

Avatar
    Ali Umut Terzi
Avatar
    Ali Umut Terzi
Avatar

Bir yorum yap.

Tıkla ve yayına katıl.
Takip etmek için tıklayın.