Netflix’in Oyun Belgeseli High Score İncelemesi

Netflix’in Oyun Belgeseli High Score İncelemesi

Dijital oyun sektörünü güzel bir sunumla ve eğlenceli bir bakış açısıyla anlatan High Score belgeseli, sektörün gelişimi hakkında merak edilen aşamaların güzel bir harmanlaması olmuş.

France Costrel tarafından oluşturulan ve 6 bölümden oluşan High Score isimli belgeselde oyun sektörünün 1970’li yılların başından 1990’lı yılların sonuna kadar olan gelişimine yer verilmiş. Oyunlara ve karakterlere can veren inovatif kişilerin görüşlerini yansıtan bu yapım, oyun tarihine bir ışık tutuyor.

Space İnvaders

Bölüm 1: Popülerlik ve Sönüş

Bölüm 1978 Space İnvaders’ı yaratan kişi olan Tomohiro Nishikado ile başlıyor. Japonya’nın ilk hit Atari oyunu olan Space İnvaders’ın, belgeselin de adı olan, yüksek skor özelliğine vurgu yapılmış. Tomohiro Nishikado’nun Atari firmasının Break Out oyunundan esinlenerek yaptığı oyunda, karakter seçiminde ne kadar titiz davrandığına kadar her noktaya değinilmiş.

1980 ‘deki İlk video oyun turnuvası olan Space İnvaders Ulusal Video Oyunları Turnuvası’nın kazananı Rebecca Heineman’ın hikayesi de anlatılmış.

Pac-Man‘in yaratıcısı Toru Iwatani’nin kadınları atari salonlarına çekmek için “öldürmek yerine yemek” odaklı olmasının kadınlara daha cazip geleceğini düşünerek tasarladığı oyunun hikayesine yer verilmiş.

General Computer Corporation’dan Doug macrae, Steve golson ve Mike horowitz’in arcade oyunlarına getirdiği geliştirici kitleri sayesinde nasıl daha çok kazandıkları ve 20’li yaşların başında MİT’i bırakıp şirketleştiklerini anlatıyor.

İlk değiştirilebilir oyun kartuşuna sahip oyun konsolu olan Channel F‘in yaratıcısı Jerry Lawson’un hikayesi es geçilmemiş.

Bölüm sonunda video oyun sektörüne damga vuran ve sektörün gelişimine oldukça zarar veren E.T. oyunun hikayesine, geliştiricisi Howard Scott’ın gözünden yer verilmiş.

John Kirby’i onurlandırılmak için yapılmış Kirby oyunu

Bölüm 2: Eski Günlere Dönüş

High Score isimli belgeselin bu bölümünde Nintendo’nun oyun sektöründe yaptığı atılım sayesinde sektörü krizden kurtarmasına ve sektörde lider olmasına yer verilmiş. Bu amaç uğruna yapılan oyun danışmanlığı, dergi çalışmaları ve Nintendo Dünya Şampiyonası detaylı olarak anlatılmış.

Nintendo Dünya Şampiyonası’nın ve birincisi Jeff Hansen’in hikayesi de güzel bir bakış açısıyla aktarılmış.

Nintendo’ya Donkey Kong oyunu yüzünden açılan davada savunan ve kazanan avukat John Kirby’e duydukları minnet için yarattıkları Kirby karakteriyle bölüme güzel bir dokunuş yapılmış. Bölüm, 2019’da ölen Kirby’ye adanmıştır.

Öne çıkan röportajlar arasında çeşitli Nintendo oyunlarının müzik bestecisi Hirokazu Tanaka; NES ve Nintendo Power’ın pazarlanmasına yardımcı olan Nintendo of America pazarlama direktörü Gail Tilden Oyun Oyunu Danışmanlarından Shaun Bloom yer almaktadır.    

Mystery House

Bölüm 3: Rol Yapma Oyunları

RPG’nin çıkış noktalarının farklı kişiler üzerinden anlatıldığı, Colossal Cave Adventure gibi metin maceralarına sahip bilgisayar tabanlı köklerinden, Mystery House ve Ultima serisi gibi grafik maceralara ve Final gibi konsol RPG’lerine kadar kapsayan bölümdür.

Bilgisayar oyunlarının hayatımıza ilk girişinin detaylarıyla anlatımı vardır.

High Score belgeselinde öne çıkan röportajlar arasında Mystery House‘un yaratıcıları Roberta ve Ken Williams; Ultima serisinin yaratıcısı Richard Garriott; Final Fantasy için sanatçı Yoshitaka Amano; ve LGBT temalı RPG GayBlade‘in geliştiricisi Ryan Best.

Sonic

Bölüm 4: Savaş İlanı

Nintendo’nun elinde olan oyun piyasasına hakim olmak için Sega’nın Sonic oyunuyla yaptığı çıkış anlatılmış. Bu sebeple agresif bir şekilde uyguladıkları pazarlama taktiklerine yer verilmiş. Ayrıca EA firmasının piyasaya futbol oyunuyla girmek istemesi ve John Madden Football oyunu için en uygun konsol olarak Sega Genesis’i seçmelerinin piyasaya etkisinden bahsedilmiş.

Sega’nın düzenlediği Sega Dünya Şampiyonası’nın öyküsü de anlatılmış.

Öne çıkan röportajlar arasında Amerika Sega CEO’su Tom Kalinske; Sonic‘in oyun tasarımcısı Hirokazu Yasuhara; Naoto Ohshima, Sonic‘in karakter sanatçısı; 1994 Sega Dünya Şampiyonası‘nın galibi Chris Tang; Electronic Arts‘ın kurucusu Trip Hawkins; John Madden Football‘un yapımcısı Joe Ybarra; ve John Madden Football serisine siyah sporcuları tanıtmaya yardımcı olacak Madden NFL serisinin geliştiricisi Gordon Bellamy.

Street Fighter II

Bölüm 5: Dövüş

Önceki bölümlerden itibaren e-spor etkinliklerinin ilkel versiyonlarının verildiği dizide ilk gerçek e-spor turnuvalarına değinilmiş. Modern e-spor turnuvalarının temelini oluşturan Street Fighter II ve Mortal Kombat gibi dövüş oyunlarının oluşturulmasını kapsar.

Night Trap ve Mortal Kombat oyunlarının ABD senatosundan aldığı tepkiler neticesinde Eğlence Yazılım Derecelendirme Kurulunun oluşturulmasına sebep olması anlatılmış.

Öne çıkan röportajlar arasında Street Fighter II tasarımcıları Akira Nishitani ve Akira Yasuda; Mortal Kombat serisinin yaratıcısı John Tobias; Japonya’daki 1993 Street Fighter II Turbo Şampiyonası‘nın galibi ve Nakano Sagat espor takımı takımının şu anki sahibi Takahiro Nakano; ve Night Trap‘ın yaratıcısı Jim Riley.

Doom

Bölüm 6 Seviye Atlamak

İd Software’in Doom ile Nintendo‘nun Star Fox ile oyunlarda 2D’den 3D’ye geçiş detaylı olarak işlenmiş. Doom’un internet aracılığıyla multiplayer olarak oynanması ve oyunun isminin neden Doom olduğu da oldukça ilginç bir şekilde Dyalan Cuthbert tarafından anlatılmış.

Öne çıkan röportajlar arasında Doom ve Dylan Cuthbert‘in yaratıcısı John Romero ve Star Fox‘un yaratılmasına yardımcı olan Giles Goddard yer almaktadır.

Belgeselin son bölümünde Nolan Bushnell tarafından Spacewar‘dan Pong‘un geliştirilmesi üzerine son bir retrospektif var.

Genel Değerlendirme

Dijital oyunlara hakim olmamıza rağmen geçmiş yıllarda yaşanan ve sektöre yön veren gelişmelerin detaylı olarak anlatıldığı yapım maalesef bulunmamaktaydı. Bu açıdan değerlendirildiğinde bilgilerin toplanıp röportajlarla renklendirildiği güzel bir belgesel olmuş. İzlerken daha önce hiç duymadığımız hikayeler birinci ağızdan güzel ve eğlenceli bir şekilde izleyiciye aktarılmış. Röportajlardaki hikayeler eğlenceli ve ilgi çekici animasyonlarla canlandırılmış. Ayrıca sektörü tanımayan kişilere izletmek içinde güzel bir kaynak oluşturulmuş.

Çok severek izlememe rağmen ufak birkaç şeyin eksik kalması hoşuma gitmedi. Bunlardan ilki Spacewar’ın ne zaman anlatılacağıydı. Sonuçta sektörün ilk yapımlarından olması sebebiyle daha geniş olarak ve ilk bölümden anlatılmasını beklerdim. İkinci olarak Half Life oyunuyla biteceğini düşünerek izledim fakat o noktada hüsran yarattı.

Her ne kadar bana göre eksik noktaları da olsa gayet başarılı bir belgesel olmuş. Tüm oyun severlerin izlemesini şiddetle tavsiye ederim.

İlginizi çekebilir: TESFED Dergisinin İkinci Sayısı Çıktı

Bir yorum yap.

Tıkla ve yayına katıl.
Takip etmek için tıklayın.