Oyunlardaki Yapay Zeka Nasıl İşler Düşündünüz Mü?

Oyunlardaki Yapay Zeka Nasıl İşler Düşündünüz Mü?

Oyun mekanikleri üzerine kafa yoruyorsanız “Yapay Zeka” konusunu duymuşsunuzdur. Bugün yapay zeka konusuna bir değinelim.

Başlamadan önce konumuza giriş için bir senaryo anlatayım. Sizleri matematiksel kuramlarla yormamak için bundan sonrasında birimlere, sayılara çok dikkat etmeden anlatacağım sakın matematikçi, fizikçi arkadaşlar kızmasın bana…

Diyelim ki 100 birim ileride bir market var ve biz 10 birim hızla gidiyoruz yani 10 zaman sonra markete varacağız. Ortaokulda olasılık konusunu hatırlarsak bizim bir ihtimaller zincirimiz vardı. Bu ihtimallere konumuz ışığında bakalım. Yolda tanıdık görme ihtimali, taşa takılma ihtimali, trafik olma ihtimallerini vb. listelediğimizde bunların her biri olasılıkla ifade edebilir ve olasılık oranıyla çarptığımız zaman, matematiksel olarak bulduğumuz 10 zaman sonra markete gitme hesabı hiçbir zaman olmayacaktır değil mi? Her zaman gideceğimiz yolu en verimli şekilde değerlendirip kağıt üzerinde olduğu gibi katedemeyiz.

Oyun geliştirici arkadaşlarımız, oyunu geliştirmenin yanısıra oyundaki mekan tasarımına göre belli durumlar da inşa ediyorlar mesela GTAV’de polisten kaçarken trafiğe takılmak gibi ya da Sniper serisinde hedefi vuracakken rüzgar çıkması gibi örnekler verebilirim. Anlayacağınız gibi bu durumlar ve ihtimaller olmasa oyunlar tekdüze, durağan yapıdaki eğlence yazılımları olurdu.

Peki buraya kadarki kısımda “Yapay Zeka” nerede yer aldı?

Yapay zeka kullanılan “NPC” olarak adlandırdığımız yani “Oynanılanamayan Karakter”lerde işleyiş çok farklıdır. Bunun üzerinde durmak gerekirse bir örnek vereyim birazdan. Bir daha diyelim ki CSGO oynuyoruz ve ileri seviye bir bot bizi takip ediyor. Peki bu bot sizce nasıl düşünüyor? Öncelikli olarak ayak sesine güdümlüler sonrasında düşmanı son gördükleri yerin etrafını karış karış arıyorlar. Oyuncuların oyunda saklandıkları yerler bellidir ve botlar öncelikle en yakındaki saklanma yerlerine bakıyorlar, en son çatışmanın olduğu yerleri inceliyorlar. Çok fazla oyuncunun bildiği bir oyun olduğu için örnek verdim ama çok da ileri bir bot zekası yoktur oyunun bu konuda daha iyi bir örnek vermem gerekirse Hello Neighbor oyununu tavsiye ederim çünkü mantık gereği “Komşu” karakterinin öğrenmesi de lazım CSGO’nun aksine. O zaman şimdi biraz daha teorik kısma geçelim.

Buraya kadar anlattığıma bakarsak “Peki olasılık, katsayı ve yapay zekanın ne alakası var?” diye sormuşsunuzdur. Güzel soru çünkü olasılık bize katsayılar verir biz de bu katsayıları bir matrise koyarız. Karakterler bu katsayılar matrisine, içinde olduğu durumu gönderir yani GTAV’de sizi kovalayan polis, trafiğin yoğunluğu, aracının hızı, yıldız seviyesi ve oyuncuların bilmediği birçok özelliğinin katsayılarını bir matrise yazar ve bu matrisi, ihtimaller matrisi ile çarparak bir sonuç elde eder. Elde edilen sonuç oyunun yapay zeka mimarisine göre bir karar vermeye gider ve sonucunda ne yapacağına karar verir.

Bu teorik bilgiyi de örnekleyip konumuzu bitirelim. Last of Us oyununda sürekli başıma gelen olay köşeye sıkıştırılmaktı. Siz bir grupla ya da yaratıklarla mücadeleye girdiğinizde karşıdaki karakterde sırasıyla şunlar oluyor; size bakıyor ve silahınızı görüyor, sağlık durumunuzu görüyor, merminizi sayıyor, kendi grubunun kaç kişi olduğunu sayıyor ve birçok gözlemleyemediğimiz değerleri alıp “Yapay Zeka Matrisi”ne yolluyor. Bu matriste çarpımlar oluyor ve elde ettiği sonuca göre bir karar veriyor. Sonuçta ne mi oluyor? Boş yere atış yapıp şarjörünüzü bitirince 6 kişinin arasında kalıyorsunuz ve çok fena pataklanıyorsunuz.

Meraklısı için kaynakça bırakayım:

http://bilgisayarkavramlari.sadievrenseker.com/category/yapay-zeka-artificial-intelligence


Tarkan Cengiz

Yazılımcı, Video Oyuncusu, Airsoft Oyuncusu. Bana tarkan_0110 adıyla Steam ve tüm oyun platformlarından ulaşabilirsiniz.

Bir yorum yap.

Tıkla ve yayına katıl.
Takip etmek için tıklayın.